środa, 15 maja 2024

Most na 47 lat

 

Rozwój kolei, wzrost liczby ludności i stopniowa zabudowa wzdłuż dzisiejszej ulicy Dworcowej, strefy przydworcowej i  Bocianowa spowodowała potrzebę budowy nowego mostu przez Brdę dla  pieszych i pojazdów. W 1865 roku oddano do użytku kolejną przeprawę przez Brdę. 

 


 

Jak widać na starych fotografiach most był piękny, ceglany,  trzyprzęsłowy, łukowy  w ciągu dzisiejszej ulicy Królowej Jadwigi. Komunikował ze sobą dzielnice przydworcowe z zabudowaną już tak zwaną wyspą kanałową. Ulica Królowej Jadwigi połączyła ulicę Dworcową z dzisiejszą ulicą Garbary, a pośrednio z obecną ulicą Grunwaldzką i kamiennym mostem nad kanałem. Ceglany most Królowej Jadwigi został jednak rozebrany po 47 latach i zbudowany od nowa w 1913 roku jako most żelbetowy, żeby sprostać wymogom żeglugi. Bezpośrednią przyczyną przebudowy mostu była modernizacja Kanału Bydgoskiego i przesunięcie jego połączenia z Brdą powyżej mostów kolejowych co spowodowało, że pod mostem musiano zapewnić swobodny przepływ jednostek pływających. Ten most z 1913 roku przetrwał nienaruszony do dzisiaj.

 

 


1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Super zdjęcie i informacje 👍