Podobnie jak autostrady, drogi krajowe i zwykłe szosy, wymagają przede wszystkim gładkiej i szerokiej nawierzchni. W
przypadku budowania śródlądowych dróg wodnych z wyrównywaniem drogi nie ma żadnych problemów,
nawierzchnia zawsze jest gładka, wiele jednak nakładów pochłania uzyskanie
odpowiedniej głębokości. Uzyskuje się ją przez pogłębianie i umacnianie
brzegów.



Ważne jest również zapewnienie przepraw przez drogę wodną
dla dróg lądowych. Mosty kolejowe i drogowe muszą przebiegać odpowiednio wysoko
nad lustrem wody. Czasami gdy kanał umiejscowiony jest znacznie wyżej niż
autostrada bardziej opłacalne jest przepuszczenie drogi lądowej pod kanałem niż
budowanie mostu.



Trudno wyobrazić sobie drogę krajową bez punktów obsługi,
stacji benzynowych, parkingów, zajazdów. Na drogach śródlądowych również muszą
być urządzone i oznaczone miejsca postoju barek, w miarę możliwości oświetlone,
wyposażone w regularnie opróżniane śmietniki, dostęp do prądu. Miejsca postoju
na rzekach muszą zapewniać możliwość wyjścia z barki na ląd, a jeżeli drogą jest rzeka - uwzględniając
zmiany poziomu wody w tej rzece.





W celu dostępu do postęp do prądu, wystarczy kupić kluczyk i naładować go
impulsami.


Przy budowaniu kanałów trzeba też wziąć pod uwagę względy ekologiczne
i zainstalować pomosty dla zwierząt przepływających kanał.


Nieodłącznym elementem pływania po drogach śródlądowych jest
śluzowanie, a śluzy ciągle trzeba konserwować i unowocześniać, ułatwiając
barkom ich pokonywanie. Do unieruchomienia barki podczas śluzowania służą
rozmieszczone w ścianie śluzy, na różnych wysokościach uchwyty.

W miarę opadania lub wznoszenia się barki w śluzie załoga
musi przekładać linę trzymającą barkę z niższych uchwytów na wyższe lub
odwrotnie. Załogi barek są coraz mniej liczne i często po prostu nie ma kto
tych lin pilnować, dlatego nowe śluzy wyposaża się w pływające uchwyty. Linę
zakłada się raz i nie trzeba jej już przekładać, bo uchwyty przesuwają się
razem z barką.




Przy odpowiednio urządzonych drogach śródlądowych
przedsiębiorstwa budują przeładownie do obsługi barek towarowych.






3 komentarze:
Pięknie i w prosty sposób opisane i pokazane,to powinna być obowiązkowa lektura dla włodarzy naszych wód z p.Gawłowskim na czele.
No dobrze minusy już znamy a gdzie plusy ?
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
Prześlij komentarz