Bydgoszcz może niejednego
przyjezdnego zadziwić bogactwem secesyjnej, eklektycznej i neobarokowej
zabudowy w śródmieściu.
Na prawym brzegu Brdy usytuowane
jest stare miasto zabudowane niewielkimi kamieniczkami na średniowiecznych parcelach
i ze średniowiecznym układem ulic wciśnięte między stromą skarpę Wzgórza
Dąbrowskiego i koryto rzeki. Naprzeciw niego na lewym brzegu Brdy zaczęła się rozwijać
się jakby druga Bydgoszcz, która przejęła funkcje śródmieścia. Most przez Brdę na przedłużeniu ulicy Gdańskiej stał się
łącznikiem między starym miastem i nowym śródmieściem i był już XIX wieku
bardzo ruchliwym miejscem.
Na lewym brzegu rzeki
miasto rozwijało się nie skrępowane żadnymi przeszkodami terenowymi, powstawały
przestronne place, parki i aleje, Wiele z nich starannie zaprojektowano, a niektóre wyglądają jak mikroskopijny nowojorski Central Park.
Bardzo przyspieszyła rozwój tego nowego miasta budowa linii kolejowych
w drugiej połowie XIX wieku i umieszczenie w Bydgoszczy Dyrekcji Pruskich Kolei
Wschodnich.
Powstały szkoły, gmachy użyteczności publicznej, wielkie kamienice i piękne wille.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz